در بازاریابی ما به دنبال یک پاسخ اساسی هستیم. نیاز چیست؟

پاسخ به این سوال انقدر اساسی و کلیدی است که می توان از آن به عنوان ستون بازاریابی یاد کرد.

در تعاریف گفته شده است نیاز بیانگر احتیاجات اساسی انسان هستند و خواسته هنگامی شکل می گیرد که فرد برای ارضاء نیازهای خود به سمت یک شیء خاص متمایل می شود.

خواسته ها تحت تاثیر سن، سطح تحصیلات، جنس، سطح درآمد و فرهنگ در طی زمان تغییر می کنند. یعنی ممکن است فردی برای رفع نیاز گرسنگی با سطح درآمدی پایین غذای ساده میل کند و فردی با سطح درآمد بالاتر به یک رستوران مجلل برود اما هر دو در حال رفع یک نیاز هستند.

نکته حائز اهمیت این است که خواسته ها دستخوش تغییرات می شوند و این باعث می شود نوع تقاضا در بازار عوض شود.

مصداق آن در گردشگری می تواند این باشد که در گذشته نه چندان دور در کشورمان اغلب خانواده ها مایل بودند به اصفهان شیراز و شهرهای تاریخی بروند و حالا طیف وسیعی از جامعه علاقه مند به طبیعتگردی شده اند.

این موضوع به فعالین در صنعت گردشگری یادآوری می کند که هر از چندی باید محصولی جدیدی در پکیج خود ارائه نمایند تا بتواند با تغییرات بازار هماهنگ شوند والا پس از مدتی از قافله عقب خواهند ماند و رفته رفته جایگاه خود را از دست خواهند داد.

به عنوان مثال اکبرجوجه در شمال کشور سالها تنها یک نوع غذا ارائه می کرد تا توسط رستوران های شیک و با کیفیت تازه تاسیس مورد تهدید قرار گرفت و حالا می بینیم برای از دست ندادن بازار مجبور به ارائه غذاهایی جدید شده است.

 مهمترین و مفیدترین منبع برای شناسایی قدم بعدی مشتریان هستند.

قدم بعدی در کسب و کار

دیدگاه خود را درج نمایید.

Attachments

0

دیدگاه ها

  • دیدگاهی یافت نشد.