در هوای گرم یکی از روزهای پایانی زمستان از گرگان به سمت بندرگز حرکت کردیم. قصد ما اقامت و بازدید از اقامتگاه آوش در روستای وطنا بود. در مسیر ابتدا رفتیم ساحل زیبای نوکنده. اینجا مزارع زرد رنگ کلزا به ساحل دریا رسیده اند و منظره متفاوتی از دشت کلزا را ایجاد کرده است. (در فاصله کمی بیشتر از 50 کیلومتر)

مزارع کلزا،دریا،گلستان،ساحل
ساحل نوکنده

طی یک ساعت که از گرگان حرکت کردیم تا به ساحل نوکنده رسیدیم هوا به طور کلی تغییر کرد و از هوای گرم تابستانی به زمستانی تبدیل شد.

اگر در فصل بهار قصد سفر به استان گلستان دارید حتما توجه داشته باشید که اینجا هوای متغیری دارد و می تواند در عرض یک ساعت دمای هوا تغییر زیادی داشته باشد. و اگر قصد اقامت در فضای باز دارید حتما جایی را انتخاب کنید که سر پناه داشته باشد تا اگر باران شروع شد غرق در آب نشوید.

بعد از ساحل به سمت آبندان روستای استون آباد رفتیم، این آبندان در فاصله ای حدود 50 کیلومتری از گرگان منظره بسیار زیبایی دارد. اینجا جای مناسب برای خانواده ها به منظور داشتن یک عصر خوب است، در ضمن این آبندان با مکان اقامت ما تنها 10 دقیقه فاصله دارد.

آبندان،روستا،بندرگز،جنگل
آبندان استون آباد
در نهایت رسیدیم به اقامتگاه آوش در روستای وطنا. میزبان مهمان نواز ما خانواده آقای بهی بودند. روستای وطنا هنوز پر از خانه های قشنگ قدیمی و چوبی هست که اکثر مردم توی همین خانه ها زندگی می کنند.
در بدو ورود مورد استقبال گرم همسر آقای بهی و دختر ایشان که مدیریت اقامتگاه آوش را به عهده دارند قرار گرفتیم. محل سکونت خانواده بهی و اقامتگاه آوش در یک حیاط و رو به روی هم است. ما ابتدا وارد منزل شخصی خانواده بهی شدیم.
پذیرایی گرم و رفتار صمیمانه این خانواده در ابتدای ورود ما باعث شد ارتباط صمیمی بین ما و این خانواده مهربان برقرار شود. مخصوصاً رفتار گرم و مادرانه مریم بانو (بانو بخشی از اسم ایشان است) همسر آقای بهی.
همراه با چای نوعی شیرینی محلی آماده کرده بودند به نام دنگتو که روی خمیر حلوا مالیده شده بود و داخل تنور و یا فر پخته شده بود، همینطور پشتزیک که با کنجد درست می شود و همراه با چای میل می شود.
دنگتو،پشتزیک،محلی
چای و شیرینی محلی

بعد از این پذیرایی دلچسب ما برای استراحت رفتیم اتاق خودمان. طراحی و دیزاین قشنگ این اتاق لااقل نیم ساعت ما رو به خودش مشغول کرده بود. برای من و همسرم کتاب های خوبی که در بخش های مختلف اتاق قرار گرفته بود خیلی جذاب بود.

محل اقامت شامل دو اتاق تو در تو هست که هر دو به روی تراس راه دارند. یک اتاق با تم رنگ آبی و اتاق دیگر با تم قرمز دیزاین شده است و این رنگ ها به خوبی با ترکیب سنتی فضا ترکیب شده است و به اصطلاح توی ذوق نمی زد.

کلی عکس گرفتیم، استراحت کردیم و بعد رفتیم برای شام. برای شام مجدد برگشتیم به خانه آقای بهی. وقتی رسیدیم مریم بانو در حال کشیدن غذا بودند، یک غذای محلی خیلی خیلی خوشمزه.

ته چین محلی وطنا که با رب انار و ترش های محلی که خودشان تهیه می کنند درست شده بود، واقعا عالی بود و پیشنهاد ویژه ما این هست که به این اقامتگاه رفتین از مریم بانو بخواهید که این غذا رو برای شما درست کنند. در کنار این غذای عالی با سبزی های محلی یک ماست بورانه عالی درست کرده بودند. اناریجه و زولنگ که به خوبی کوبیده شده بود و به ماست اضافه شده بود. اولین بار بود این سبزی ها رو امتحان می کردیم.

ته چین
بعد از شام گشت کوتاهی در حیاط اقامتگاه و لذت بردن از انبوه درختهای میوه مختلف و گل های زیبا زیر نم نم بارون به سمت اتاق خودمون رفتیم.
صبح وقتی بیدار شدیم میز صبحانه آماده بود، فکر می کنم تصویر این میز به اندازه کافی گویای خوب بودن آن باشد.
صبحانه،محلی،روستایی،صبح
صبحانه محلی
فضای خوب اقامتگاه آوش و خصوصا مهمانوازی خانواده بهی برای ما فراموش شدنی نخواهد بود. ما از اقامت خودمان خیلی لذت بردیم و حتماً باز هم به این اقامتگاه خواهیم رفت، اگر از سمت استان مازنداران وارد گلستان می شوید می توانید حداقل یک یا دو روز خود را به این منطقه زیبا اختصاص دهید.
باغات میوه، ساحل دریا، جنگل های انبوه هیرکانی، آبندان های روستاهای اطراف، منطقه سفید چاه و بسیاری از مناطق طبیعی زیبا که می توانید با اقامت در این اقامتگاه با صرف زمان اندکی به آنها دسترسی داشته باشید و آنها بازدید کنید.
  در نهایت از نظر ما:
- وضعیت بهداشت خوب
- کیفیت غذا عالی
- معماری اقامتگاه: بومی منطقه
- جاذبه های طبیعی اطراف عالی
- مهمانوازی بسیار خوب

دیدگاه خود را درج نمایید.